هزینه هزار میلیارد تومانی شهرداری

سرویس: تازه های خبریکد خبر: 40158|08:12 - 1392/05/02
نسخه چاپی
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه دیروز شورای شهر هنگامی که بحث هزینه‌های فاقد از سوی حسن بیادی، نایب‌رئیس شورا مطرح شد، گفت:
هزار ماسوله به نقل از همشهري:  این هزینه فاقد اصطلاح غلطی است که به‌کار گرفته می‌شود زیرا هزینه هزار میلیارد تومانی مورد اشاره فاقد سند نیست و سند دارد.به گفته مهدی چمران، در این‌باره بهتر است از اصطلاح انحراف از برنامه استفاده شود که روشن است. این مسئله نیز بعد از ارائه تفریغ بودجه میسر خواهد شد و نیازی به تشکیل کمیته نیست. وی با ابراز تأسف از اینکه با به‌کار گرفتن این جور اصطلاحات فضای بدی در جامعه ایجاد می‌شود، گفت: این اصطلاح از سال‌های گذشته در شهرداری مانده است، این هزینه‌ها اگر سند نداشت، جمع نمی‌شد.
 
بنا بر این گزارش، دیروز در ادامه بحث مربوط به هزینه‌های فاقد، حسین محمد پورزرندی معاون مالی و اداری شهرداری تهران با تأکید بر اینکه مستندات این هزینه‌ها موجود است و ما آن را به شورا ارائه خواهیم کرد، گفت: اجازه دهیم تفریغ بودجه شهرداری توسط حسابرس شورا که بسیار دقیق و موشکافانه حسابرسی می‌کند، انجام شود. ما نیز به شما قول می‌دهیم تمامی مستندات را ارائه کنیم و تفریغ بودجه با ارائه تمامی مدارک قبل از اتمام این دوره شورا به پایان رسد. وی افزود: ما روزه داریم و باید متوجه باشیم که چه چیزی را حین روزه‌داری به زبان می‌آوریم، باید حرفی بزنیم که مستند و قانونی باشد، اجازه دهیم حسابرس بررسی کند تا ببینیم فاقد است یا نیست.
 
معاون مالی و اداری شهرداری تهران همچنین تصریح کرد: گزارش تفریغ بودجه شهرداری آماده است و هر زمان که اعلام کنید آن را به شورای شهر ارائه خواهیم کرد. همچنین مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر پیشنهاد داد با درنظر گرفتن اینکه برخی در شورای شهر مدعی هستند که فاقد عمل شده و برخی دیگر در شهرداری این قضیه را رد می‌کنند، بهتراست کمیته‌ای 3نفره از شورای شهر با زمان‌بندی حداکثر 2هفته‌ای برای بررسی این مسئله تعیین شود و تا پایان بررسی دیگر در این خصوص صحبتی به میان نیاید. اما این مهلت 15روزه از نظر رسول خادم به‌عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و حسابرس شورا ناکافی اعلام شد. خادم در این‌باره گفت: اگر تفریغ بودجه ارائه و بررسی شود، تکلیف این موضوع نیز مشخص خواهد شد و بهتر است تفریغ بودجه را سریع‌تر انجام دهیم.
 
براساس این گزارش، علیرضا دبیر عضو هیأت رئیسه شورای شهر نیز با بیان اینکه یک فوریت اصلاحیه بودجه اسفندماه سال گذشته در شورا به تصویب رسیده است و ما در بررسی‌های آن مانده‌ایم، گفت: اکنون که یک فوریت این اصلاحیه به تصویب رسیده، ما نمی‌توانیم امروز این هزینه‌ها را فاقد بنامیم؛ در 7سال گذشته نیز روال به همین گونه بوده و اصلاحیه بودجه در همین زمان به شورا ارائه می‌شده حالا چرا در سال آخر به این موضوع ایراد می‌گیریم. وی معتقد است که بررسی را آن روز پیچاندیم تا امروز عنوان هزینه‌های فاقد را به آن بدهیم، این در حالی است که از نظر دبیر شهردار تهران در جلسه‌ای که به همین مناسبت برگزار شد عنوان کرد که برخی هزینه‌ها ازجمله سهمی را که دولت در حمل‌ونقل پرداخت نکرده خودمان با جابه‌جایی پرداخت می‌کنیم.
 
رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در ادامه این جلسه گفت: یکی از مشکلات اصلی تأخیر در پروژه‌ها، کمبود نقدینگی بوده است لذا نمی‌توان این موضوع را نفی کرد که عملا اعتبارات این پروژه‌ها به بخش دیگری اختصاص یافت و اشکال اعضای شورا به این موضوع کاملا درست است.
 
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه تغییر در پروژه‌ها در حوزه کار شهرداری امری قابل‌قبول است، گفت: بسیاری از پروژه‌ها در جریان اجرا دچار اشکال شده و تغییر برنامه می‌دهند و نمی‌توانند برنامه‌ تعیین‌شده را اجرایی کنند و متأسفانه این روند تبدیل به رسمی در شهرداری شده که یکسری پروژه‌ها را تعیین می‌کنند تا اگر اجرایی نشد، اعتبارات آن برای جای دیگری اختصاص یابد. رسول خادم نیز در ادامه اظهارات چمران ضمن تأیید آن گفت: متأسفانه پروژه‌هایی در شهرداری وجود دارند که نقش قربانی را بازی می‌کنند. در شهرداری هم پروژه‌هایی با ردیف‌های مشخص وجود دارند که درواقع محل تأمین اعتبار برای پروژه‌های دیگر می‌شوند.
 
خادم در توضیح نحوه واگذاری پروژه‌ها به شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران گفت: طبق برآورد ما، حدود 20درصد پروژه‌ها به‌صورت مناقصه عمومی، 20درصد مناقصه محدود، یک درصد استعلامی، 19درصد دولتی، نیم درصد خصوصی و 7/37درصد واگذاری به شرکت‌های وابسته بوده است. وی تصریح کرد که نکته مهم در جریان این پروژه‌ها آن است که به نسبت سال‌های قبل حجم پروژه‌های واگذار شده از طریق مناقصه عمومی و محدود بسیار افزایش پیدا کرده، اما باید باز هم به سمت واگذاری پروژه‌ها از طریق مناقصه عمومی برویم و این روند گسترش یابد.
 
معصومه ابتکار، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران در ادامه جلسه با بیان اینکه متأسفانه شورای شهر نتوانسته در حوزه نظارت، عملکرد خوبی داشته باشد، گفت: اگرچه این گزارش‌ها گشایش و روند خوبی است و می‌تواند استانداردی را برای ارائه گزارش‌های عملکرد داشته باشد، کاش این گزارش‌های مستمر را در حوزه شهرسازی نیز داشتیم و چنین شاخص‌هایی در آنجا ارائه می‌شد و مطالعات توجیهی در مورد حوزه شهرسازی مثل معاونت عمرانی وجود داشت. براساس این گزارش در پایان این جلسه مقرر شد تا شهرداری تهران به‌دلیل تعطیلی سه‌شنبه آینده گزارش تفریغ را در روز دوشنبه به شورای شهر ارائه دهد و حسابرس شورا نیز تا پایان مردادماه تفریغ بودجه را بررسی و نتیجه نهایی را اعلام کند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد