اهدای خون نجات دیگران با فواید بسیار

سرویس: تازه های خبریکد خبر: 43688|10:06 - 1392/05/09
نسخه چاپی
یکی از نتایج اهدای خون کاهش آهن خون و میزان غلظت خون است که یکی از شاخص‌های کنترل‌کننده برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی است و می‌تواند اهدای زندگی به فرد دیگری باشد.
 انسان موجودی باشعور و دارای قدرت تعقل است و همواره کمک به همنوع خود را یکی از نیازهای اساسی خود احساس می‌کند و با دیدن شادی در چهره دیگران احساس خوبی به او دست می‌دهد.

اهدای خون کمکی سودمند به همنوع است و می‌تواند اهدای یک زندگی باشد و گذشته از آن بنا به گفته پزشکان، فرد اهداکننده نیز از این اقدام سود می‌برد.

تاریخچه اهدای خون به اواسط قرن هفدهم میلادی برمی‌گردد و نخستین بار جین باپتیست‌دنیس توانست با اهدای خون به یک بیمار، قدم بزرگی برای رفع نیاز حیاتی همنوعش بردارد و انقلابی در پزشکی دنیا به‌ وجود بیاید.

خون ماده گرانبها و پرارزشی است که با وجود پیشرفت علم پزشکی هنوز ماده جایگزینی برای آن پیدا نشده و در بسیاری از کشورهای جهان به‌ علت عدم تمایل افراد به اهدای خون، کمبود خون به‌ خوبی احساس می‌شود.

بسیاری بر این باورند که اهدای خون تنها به سود بیماران و نیازمندان است، اما در حقیقت اهدای خون پیش از آن‌که وظیفه‌ای انسان‌دوستانه باشد، به‌نفع فرد اهدا کننده و گامی بلند برای تامین سلامتی انسان است.

فرد اهداکننده هر بار که به مراکز اهدای خون مراجعه می‌کند مورد آزمایش‌های گوناگونی از قبیل ضربان خون، میزان هماتوکریت‌های خون، ناراحتی‌های قلبی و عروقی و دیگر آزمایش‌ها قرار می‌گیرد و با همین آزمایش‌های ساده، بسیاری از بیماری‌ها شناسایی می‌شوند.

پژوهش‌گران معتقدند، مردانی که به ‌طور مرتب خون می‌دهند و سیگار هم نمی‌کشند، 30 درصد کمتر از افراد هم سن خود که خون نمی‌دهند، در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند.

یکی از نتایج اهدای خون کاهش آهن خون و میزان غلظت خون است که یکی از شاخص‌های کنترل‌کننده برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی است.

*آداب قبل و بعد از اهدای خون

فرد اهداکننده خون باید پیش از اهدای خون و پس از آن، مواردی را رعایت کند تا در این زمان به مشکل خاصی برنخورد.

پیش از اهدای خون نوشیدن آب و آبمیوه موجب جلوگیری از کاهش آب بدن و افزایش سرعت گردش خون می‌شود و خوردن چند تکه بیسکویت و یا مقداری نان با پنیر برای ممانعت از افت ناگهانی فشار خون ضروری است.

پس از اهدای خون، حجم مایعات بدن کاهش پیدا می‌کند و با خوردن مایعات به‌حالت طبیعی بازمی‌گردد و باید از انجام هرگونه فعالیت جسمانی شدید خودداری شود.

در سال هر مرد چهار بار و هر زن سه بار می‌تواند خون اهدا کند و این خون به سه بخش گلبول قرمز، پلاسما و پلاکت تقسیم می‌شود و با این کار به سه نفر نیازمند کمک می‌شود.

*در گروه‌های منفی کمبود وجود دارد

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: مردم استان کرمانشاه اعتقاد خوبی به اهدای خون دارند و حس انسان‌دوستی، ایثار و کمک به هم‌نوع را در خود پرورش داده‌اند که علاوه بر نیاز استان، مقداری خون مازاد به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

ابراهیم سلطانیان ادامه داد: گروه‌های خونی مثبت بیشترین اهداکنندگان هستند و در مورد ذخیره خونی این گروه هیچ مشکلی وجود ندارد، اما در گروه‌های منفی همیشه با کمبود مواجه هستیم.

*اهدای خون وظیفه شرعی و انسانی هر فرد سالم است

یکی از اهداکنندگان خون درباره انگیزه خود از این اقدام، در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، بیان داشت: این کار وظیفه شرعی و انسانی هر فرد سالمی است که به شکرانه سلامتیش، خون خود را به نیازمندان اهدا کند.

سلیمی با بیان اینکه من در سال چهار بار خون اهدا می‌کنم، تاکید کرد: اگر مسائل پزشکی این امکان را به من می‌داد، بیشتر از این هم به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کردم.

*پس از اهدای خون تا مدتی احساس سبکی و شادابی می‌کنم

یک اهداکننده دیگر نیز تصریح کرد: خون من از غلظت بالایی برخوردار است و بعضی مواقع احساس خستگی می‌کنم، اما پس از اهدای خون تا چند ماه بعد احساس سبکی و شادابی دارم.

*کرمانشاهیان در ماه مبارک رمضان نیز خون اهدا می‌کنند

مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون استان کرمانشاه نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه افزود: تبلیغات ما به‌طور مستمر از طریق رادیو و پیامک به همشهریان انجام می‌شود و استان کرمانشاه هیچ‌گاه از نظر ذخیره خون با مشکلی برخورد نکرده و حتی در ماه مبارک رمضان نیز مردم به مراکز مراجعه می‌کنند.

یدالله نوری با تأکید بر اینکه عضوهای ثابت اهدای خون در کرمانشاه همیشه به ما کمک می‌کنند، عنوان کرد: در گروه‌های منفی با کمبود مواجه هستیم و این گروه خونی در کشور کم هستند.

به گفته نوری، هر بار که کمبودی در ذخیره خون احساس می‌شود با ارسال پیامک به اعضای ثابت اطلاع داده می‌شود و این افراد در اسرع وقت مراجعه می‌کنند.

براساس این گزارش، به‌دلیل عمر محدود فرآورده‌های خونی که میانگین بین 3 تا 30 روز دارند، همیشه نیاز است که خون تازه از مردم گرفته شود و در مورد پلاکت خون که عمر محدود 3 روزه‌ای دارد، بیشترین نیاز احساس می‌شود. پلاسمای خون به افراد سرطانی، مجروحان و افرادی که مشکل انعقاد خون دارند، تزریق می‌شود.

================

گزارش از نسرین‌توحیدی‌زاده

================

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد