عطر و بوی نان محلی در روستاهای شهرستان پاوه

سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 294071|15:02 - 1394/12/26
نسخه چاپی
عطر و بوی نان محلی در روستاهای شهرستان پاوه
همه ساله با فرارسیدن آغاز بهار پخت نان‌های محلی از جمله "کلانه" در شهرستان پاوه رنگ و بوی خاصی به این شهرستان می دهد مردم این منطقه در اقدامی به روشهای مختلف به پختن این نان محلی همت می گمارند.

به گزارشهزار ماسوله، نان های محلی از منابع اصلی الگوی غذایی روزانه ساکنان مردم شهرستان است که علاوه بر تهیه نان محلی به تهیه نان "کلانه" ، " گیته مژگه" ، " شلکینه" ، " نیمه فیسه" و بسیاری دیگر اقدام می کنند و در کنار این نان های محلی آنچه که توجه مهمانان نوروزی را به خود جلب می‌کند بوی عطر نان تازه است که به مشام می‌رسد و زینت‌بخش سفره روستائیان است.

 


"کلانه" نوعی نان است که در شهرستان پاوه و اورامانات پخته می‌شود و در خمیر آن از آرد گندم با نوعی از گیاهان کوهی به نام "پیچک" و یا "کنی وال" پر می‌کنند و سپس بر روی ساج پخته و با روغن حیوانی و یا کره محلی آغشته کرده و همراه دوغ محلی میل می‌کنند.

 


این نان ساجی، که از غذاهای محلی این منطقه است و در روستاهای اطراف بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد ، پخت آن همچنان  در ایامی غیر از فصل بهار که دو گیاه پیچک و کنی وال روییده می شود، با پیازهای ساقه بلند در چایگزینی ان مورد استفاده قرار می گیرد.

 


همواره و طبق روال سال های گذشته روستانشینان مراسمات خاص خود را در ایام نوروز دارند که پخت نان‌های محلی و سنتی و مزین‌کردن سفره‌های سال نو با این نوع نان‌های محلی، یکی از برنامه‌های ایام نوروز در این شهرستان است.

 


مصرف گیاهان کوهی بهاری در بین مردم پاوه و اورامانات یک سنت دیرینه است و از گذشته دور مصرف گیاهان خوراکی وحشی در فصل بهار یک ضرورت بوده و گروهی از مردم در این فصل گیاهان را جایگزین مواد پروتئینی می کنند.

 

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد