تبِ داغ " تب برفکی" در میان دامداران روانسر؛

تلفات چند صد رأسی دام های سبک و سنگین در روانسر بر اثر تب برفکی/ اظهار بی اطلاعی اداره دامپزشکی روانسر از میزان تلفات/ بیماری کماکان در حال شیوع است

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 294162|23:51 - 1395/01/19
نسخه چاپی
تلفات چند صد رأسی دام های سبک و سنگین در روانسر بر اثر تب برفکی/ اظهار بی اطلاعی اداره دامپزشکی روانسر از میزان تلفات/ بیماری کماکان در حال شیوع است
در حالی تب برفکی موجب تلف شدن صدها رأس دام سبک و سنگین در روستاهای شهرستان روانسر شده است که اداره دامپزشکی این شهرستان هنوز آمار دقیقی از تلفات را اعلام نکرده است.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل ازسراب روانسر، تب برفکی یک بیماری عفونی و دارای واگیری بالا در دامها می باشد. این بیماری، نشخوار کنندگان اهلی مانند گاو، گاومیش، گوسفند، بز و نیز نشخوار کنندگان وحشی از جمله آهو، گوزن و گراز را مبتلا میکند.

 

تب برفکی بعنوان مهمترین بیماری واگیر دامها محسوب گردیده و باعث مرگ و میر در دامهای جوان و بروز خسارات اقتصادی سنگین به دامداریها می گردد.

 

 

ویروس عامل بیماری نسبت به شرایط محیطی و تغییرات دمایی مقاوم بوده و ماندگاری زیادی در محیط دارد بطوریکه در کود حیوان حدود 90 روز و در لوازم و ادوات دامپروری گاهی تا 70 روز زنده می ماند.در دامهای ماده ،این بیماری باعث عوارضی از جمله ورم پستان حاد، سقط جنین در دامهای آبستن و کاهش اشتها و در نتیجه باعث کاهش تولیدات دامی میگردد.گاهی بروز این بیماری در دام سبب کاهش مقاومت بدن در مقابل بیماریها و بروز عفونت های ثانویه می شود.

 

 

این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد نموده و متعاقباً تاولهایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود. این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شوند.

 

 

ویروس عامل بیماری نوعی پیکورنا ویروس و عضو شاخص جنس آفتوویروس است. عفونت زمانی اتفاق می‌افتد که ذرات ویروسی بداخل سلول میزبان راه پیدا کند. سپس ویروس سلول میزبان را مجبور به تولید هزاران کپی از خود می نماید که نهایتاً با انهدام سلول ذرات ویروسی در خون رها می‌شوند.

 

 

دکتر نادر پرور مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه اوایل اسفند سال گذشته (94) از شناسایی 32 کانون بیماری تب برفکی در استان خبر داد و شهرستان‌ روانسر را، بهمراه شهرستان های کرمانشاه، اسلام آبادغرب، قصرشیرین و گیلانغرب از جمله نقاط درگیر دانست.

 

 

هر چند زمانیکه دکتر پرور از شناسایی نقاط مستعد در استان کرمانشاه خبر داد روستاهایی زیادی در شهرستان روانسر با این ویروس درگیر بودند و ده ها دام تلف شد اما اکنون که تبِ بیماری تب برفکی در شهرستان روانسر کماکان داغ است و صدها رأس دام سبک و سنگین در شهرستان روانسر تلف شده اند، دامپزشکی شهرستان از اعلام آمار و ارقام خودداری می کند.

 

 

پایگاه خبری تحلیلیسراب روانسر، طی دو روز گذشته بارها با ریاست و پرسنل اداره تماس برقرار کرد که متأسقانه اعلام آمار و ارقام را خلاف دانسته و پیگیری را از سوی اداره کل عنوان نمودند، بعد از تماسِ این پایگاه خبری با روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اعلام داشتند، به مدیریت دامپزشکی روانسر اعلام گردیده که آمار و ارقام را در دسترس خبرگزاری قرار دهند اما متأسقانه باز جوابگو نبودند.

 

 

متأسفانه بعلت شیوع و شدت بیماری تب برفکی در شهرستان روانسر طبق تماسِ اهالی و دهیاران روستاهای روانسر تنها در سه روستا بیش از 160 رأس دام سبک و سنگین تلف شده است.

 

 

 برای مثال در روستای سمنگان بیش از 60 رأس گوسفند، در روستای ماخوشین از توابع دهستان دولت آباد بیش از 50 رأس دام سبک و 3 رأس گاو و گوساله، در روستای فیروزه بیش از 60 رأس گوسفند و چند رأس دام سنگین تلف شده اند.

 

 

به گزارشسراب روانسر، و به نقل از دهیاران روستاهای روانسر از جمله مرادآباد و فیروزه تب برفکی کماکان در حال شیوع در روستاهای مذکور می باشد و دام های زیادی اکنون دچار این بیماری شده اند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد