نشست هم اندیشی انجمن های فعال استان های اصفهان و بوشهر در باینگان برگزار شد

سرویس: اجتماعیکد خبر: 294925|11:01 - 1395/06/19
نسخه چاپی
نشست هم اندیشی انجمن های فعال استان های اصفهان و بوشهر در باینگان برگزار شد
نشست هم اندیشی انجمن های فعال استان های اصفهان ، بوشهر و کرمانشاه در باینگان برگزار شد.

به گزارشهزار ماسوله، معاون مدیر کل اداره محیط زیست استان کرمانشاه در نشست هم اندیشی انجمن های فعال استان های اصفهان ، بوشهر و کرمانشاه، که در سالن ارشاد اسلامی باینگان برگزار گردید اظهار داشت: کرمانشاه با 24 هزار کیلومتر متر مربع وسعت با توانمندیهایی در حوزه محیط زیست و با کوههای سربه فلک کشیده و تنوع گونه های جانوری و گیاهی تاکنون از یک سری ویژگی ها برخوردار بوده است که و در این میان ویژگیهای منطقه اورامانات از جایگاه خاصی برخوردار بوده اند.

 

مهندس یاوری با بیان اینکه اگر بخواهیم از دید محیط زیست بیان کنیم دو بعد فرهنگی و طبیعت را باید در منطقه اورامانات بررسی کنیم افزود: بعد فرهنگی که نمود کامل تعامل انسان با طبیعت را که همچون آزمایشگاهی می باشد مردم این منطقه تمام نیازمندیهای خود را از آن خواهند گرفت اما بدون آنکه هیچ آسیبی را به آن برسانند .

 

وی گفت: حفظ محیط زیست در تاریخ این مرز و بوم ویژه بوده است که طبیعتا این توانمندیها از هر دو بعد باید در سطح دینا معرفی شوند.

 

وی با اشاره به گزارش عملکردی در حوزه حفظ محیط زیست در سطح استان گفت: بازیافت پس ماندهای خانگی در کرمانشاه با مشارکت های خصوصی و شهرداری از مهمترین اقدامی است که در کاهش زباله های خانگی انجام گرفته است.

 

وی با بیان اینکه اکنون 40 درصد از این پس ماندها در طبیعت تصفیه می شوند گفت: منطقه ای کردن بازیافت زباله و مدیریت آن به 8 منطقه و همچنین ، راه اندازی 9 ایستگاه سنجش آلودگی هوا از دیگر اقداماتی است که انجام شده است.

 

وی در پایان با بیان اینکه حلقه ارتابطی مردم و سازمان ها دولتی از طریق این انجمن ها خواهد بود گفت: این اقدامات صورت گرفته توسط محیط زیست به تنهایی کافی نبوده بلکه مشارکت های مردمی نقطه اساسی خواهد بود و تا زمانی که تک تک مردم احساس مسئولیت نسبت به محیط زیست نداشته باشند در هیچ برنامه ای موفق نخواهیم بود.

 

بخشدار باینگان نیز در این نشست ضمن خیر مقدم به مهمانان اظهار کرد: بسیاری از دوستانی که ادعای اینجا بودن و حفظ از محیط زیست را دارند امروز در این نشست حضور ندارند و جای گله مندی را دارد.

 

اردلان حاتمی افزود: امروز میزبان تعدادی دوستان از اصفهان و بوشهر هستیم همین که دغدغه حفظ محیط زیست باعث شده است که آنها از این استان ها به شهرستان پاوه و باینگان سفر کنند بسی جای تشکر و قدردانی را دارد.

 

وی گفت: شهرستان پاوه از لحاظ سازمان های مردم نهاد که پُوَن مثبت و مشارکت پذیر و اهرم اجتماعی دولت تدبیر و امید است از 4 سال پیش تاکنون در غرب کشور قدرتمندانه عمل کرد و بیش از 20 انجمن را ثبت نموده است.

 

حاتمی افزود: به دنبال آن این انجمن ها پون مثبتی را با فعالیت های مردم نهاد و مردمی کردن بسیاری از اقداماتی که می بایست در اختیار مردم باشد گام نهاد که این نشان از فرهنگ غنی و توانایی بسیار بالا در این شهرستان دارد.

 

وی ادامه داد: بودن این پون باعث شد که فضا را بهتر شناخته و با لمس ظرفیت ها، این توانایی ها را به دست جوانان داده تا این اجازه دادن و محوریت دادن به جامعه جهان بود که اکنون در خدمت این انجمن ها همچون انجمن محیط زیست در سطح کشور باشیم.

 

وی با اشاره به فعالیت انجمن های محیط زیست در اصفهان و بوشهر تصریح کرد: سابقه دوستداران محیط زیست این انجمن ها در کنار دولت ، شاید به دوران قبل تر باز می گردد که این نشان از شعور مردم اصفهان و بوشهر دارد.

 

وی افزود: اما این پون که در این منطقه اورامانات داریم از ابتدای وجود، مردم اورامانات دوستدار محیط زیست بوده اند ولی امروز به صورت کلاسه شده و طبقه بندی شده حرکت می کنند.

 

وی خاطر نشان ساخت: در ابتدای ورود اینجانب به این شهر، ارتباط بنده با افراد با میانگین سنی 55 سال به بالا بود که با توجه به وجود ظرفیت ها و توانایی های جوانان باینگان، امروز ما شاهد حضور آنان با تشکیل 5 انجمن در این شهر هستیم که مایه دلگرمی برای ما خواهد بود.

 

وی گفت: انجمن دوستداران محیط زیست باینگان شاید اولین اقدامی که دیگر انجمن های مرکز پس از چند سال به نهال کاری اقدام می کنند، این انجمن در ابتدا اولین اقدام خود را با نهال کاری درختان آغاز کرد.

 

بخشدار باینگان گفت: بودن محیط زیست و فعال و قدرتمند در اورامانات ، یک سوپاپ فکری و و اطمینان فکری برای مرکز خواهد بود.

 

حاتمی با اشاره به منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل در باینگان گفت: امروز از کنار منطقه بوزین و مرخیل براحتی می گذریم و شاید طی چندین سال گذشته معرفی ما باعث شده است که دوستان به آن توجهی نداشته باشند.

 

وی افزود: این منطقه با وجود گوزن مینیاتوری؛ اما به سادگی از کنار آن خواهیم گذشت و این هم دغدغه آور است که که دوربین های تله ای نصب شده در منطقه حفاظت شده توسط اداره محیط زیست شهرستان پس از سه سال هنوز به تحقیقات خود نرسیده اند.

 

وی گفت: اگر بخواهیم در محیط زیست موفق باشیم ضمن نقد عملکرد بنده که به عنوان مسئولین دولتی تاثیر گذار بوده باشیم و نبودیم، باید فرهنگ سازی را فراموش نکنیم.

 

وی در پایان با بیان اینکه قدرتمندترین حرکتی که این انجمن ها و سمن ها می توانند در بحث محیط زیست داشته باشند فرهنگ سازی است گفت: فرهنگ سازی در بحث عدم شکار کبک در دو سال اخیر در منطقه باعث شد که من مسئول که اگر نتواسته باشم تاثیر گذار باشم، اما فرهنگ سازی این انجمن ها بود که با مشکارت ها و مشاورات خود با مردم و شکارچیان، اکنون کمترین شکار کبک را داشته باشیم.

 

در ادامهمدیر عامل انجمن دوستداران محیط زیست باینگاننیز ضمن خیر مقدم به مهمانان اظهار داشت: ما نزدیک به دو سال است که این انجمن را در حوزه حفظ از محیط زیست و منابع طبیعی تشکیل داده ایم .

 

خسروی افزود: فعالیت در این زمینه با وجود این تشطط و تعارض آرا در سطح جهان و ایران همچون کشته شدن سه نفر از محیط بانان امر بسیار ثقیل و هشدار دهنده خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه فعالیت در این شزایط بسیار سخت خواهد بود گفت: در بهترین حالت ما به عنوان دوستداران محیط زیست خواهیم بود.

 

وی با اشاره به اینکه در این راستا ما هم هیج ادعای نداریم گفت: اما اگر بخواهیم که دستاوردها را با وجود امکانات محدود مقایسه کنیم بسی این فعالیت ها کار بزرگی است.

 

وی فعالیت ها و اقدامات آینده این انجمن در حفظ از محیط زیست را مهم ارزیابی کرد و گفت: زباله سوزی های بخش باینگان که اقشار مختلف مردم با استشمام گازهای ان در معرض خطر قرار می گیرند و همچنین نبود مرز مشخص منطقه بوزین و مرخیل از مشکلات حاد این منطقه می باشند.

 

وی افزود: با کمال تاسف حتی یک تابلو مشخص شدن ابتدای محدوده منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل را در سه راهی زردویی نداریم و برای مسافران تازه وارد نیز مشکل است که ایتدا و انتهای این منطقه را بدانند.

 

وی در پایان با بیان اینکه برای نجات منطقه بوزین و مرخیل که برخی از گونه های جانواری ان همچون گوزن مینیاتوری در حال انقراض هستند باید تلاش کرد گفت: در این راستا زمینه سازی فرهنگی برای ترویج رفتار درست حفظ از محیط زیست و حذف رفتارهای نادرست همواره از اهداف این انجمن خواهد بود.

 

در ادامه نماینده عضو سیز انجمن هورامان ، خان حبیبی مدیر انجمن سرزمین سبز و اختیاری مدیر انجمن یاوران سبز اندیش طبیعت گناوه استان بوشهر نیز به ایراد سخنانی پرداختند.

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد