بلندترین تونل انتقال آب ایران در استان کرمانشاه افتتاح شد

سرویس: اجتماعیکد خبر: 296056|19:25 - 1396/02/10
نسخه چاپی
بلندترین تونل انتقال آب ایران در استان کرمانشاه افتتاح شد
پس از پایان عملیات حفاری بلندترین تونل انتقال آب ایران در شهرستان پاوه، این تونل امروز با حضور وزیر نیرو و استاندار کرمانشاه افتتاح شد.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل ازکردپرس، پس از پایان عملیات حفاری بلندترین تونل انتقال آب ایران در شهرستان پاوه، این تونل امروز با حضور وزیر نیرو و استاندارکرمانشاه افتتاح شد.

این تونل 49 کیلومتری آبهای طرح گرمسیری را از استان کردستان به دشت های مناطق گرمسیری استان های کرمانشاه و ایلام انتقال خواهد داد و دشتهای این مناطق را مشروب می کند.

چیت چیان وزیر نیرو در این مراسم، تونل انتقال آب زاگرس را یک شاهکار مهندسی تلقی نمود و خاطرنشان ساخت: تمام مشکلاتی که در مجموعه پروژه های آبی جهان از قبیل هجوم آب، برخورد با غارهای وسیع زیرزمینی، برخورد با گازهای سمی و‌ مشقات فراوان انتقال آن به خارج از تونل، ریزشهای متعدد در جریان پمپاژ آب، و پیچیدگیهای بسیار زیاد دیگر که تمامی این موانع با دستان‌توانای کارشناسان خبره و فرزندان برومند و نخبه کشور عزیزمان انجام شد و هم‌اکنون از نظر مهندسی (اگر تونل حفرشده میان سوییس و ایتالیا را فاکتور بگیریم) پروژه تونل زاگرس بزرگترین پروژه انتقال آب دنیاست.

وزیر نیرو در بخش دیگری از بیانات خود به ویژگیهای خاص این پروژه از نظر مدیریتی اشاره کرد و افزود: از نظر مدیریتی، منطقه از نظر دسترسی با دشواری های متعدد روبرو بوده که بر مشقت‌های پروژه افزوده است.

 چیت چیان در بخشی دیگر از صحبتهای خود به تاثیرات این پروژه در توسعه‌استانهای کرمانشاه و ایلام اشاره کرد و گفت: استانهای کرمانشاه و ایلام در طول جنگ تحمیلی صدمات زیادی دیده‌اند و‌ توسعه این استانها به تاخیر افتاده است و با در نظر داشتن شرایط اقلیمی و خاک حاصلخیز این مناطق، توانمندسازی منابع آبی با بالاترین بهره وری میتواند در توسعه آنها نقشی محوری ایفا کند و با گشایش صورت گرفته، این‌تونل در نخستین دوره کشت‌ که پاییز پیش روست، آمادگی آبدهی به زمین های کشاورزی منطقه را دارد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد