مدیر کل سیاسی وزارت کشور:

میانگین مشارکت مردم در ۳۴ انتخابات گذشته ۶۷.۷ درصد بوده است

سرویس: اجتماعیکد خبر: 296128|01:17 - 1396/02/25
نسخه چاپی
میانگین مشارکت مردم در ۳۴ انتخابات گذشته ۶۷.۷ درصد بوده است
مدیر کل سیاسی وزارت کشور گفت: میانگین حضور و مشارکت مردم در ۳۴ انتخابات، حدود ۶۷.۷ درصد بوده و این میزان مشارکت در دنیا کم نظیر است.

به گزارشهزار ماسوله، محمدامین رضازاده روز یکشنبه در نشست با احزاب و رسانه‌های استان کرمانشاه، با اشاره به برگزاری سی و چهار انتخابات در کشور اظهار داشت: در انتخاباتهای گذشته از زمان پیروزی انقلاب تاکنون فراز و نشیبهای زیادی را طی کردیم و مردم ما بدون اتکا به شرق و غرب انقلاب کردند.

 

مدیر کل سیاسی وزارت کشور بیان کرد: آن زمان که هیچ حکومت و انقلابی نمی توانست بدون اتکا به یکی از قدرت های بزرگ شرق یا غرب آن وقت حکومت کند و حکومتی را شکست دهد و حکومتی را تشکیل دهد ما به یاری خدا و کمک آحاد مردم انقلاب کردیم و حدود چهل روز پس از انقلاب همه پرسی جمهوری اسلامی ایران را با نود و هشت دو دهم درصد رأی به جمهوری اسلامی داشتیم، جمهوری اسلامی که امام فرمودند نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد.

 

رضا زاده گفت: عقل، اسلامیت و احکام نورانی اسلام در قانون اساسی ما جای دارد، اصل چهار قانون میگوید کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و... باید بر اساس موازین اسلامی باشد این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی  بر قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این هم بر عهده فقهای شورای نگهبان است.

 

وی به دو جنبه اسلامی و جمهوری بودن نظام گفت: در اصل شش می‌فرماید در جمهوری اسلامی ایران، امور کشور باید به اتکای آرای عمومی اداره شود، اعضای انتخابات رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر اینها. در اصل ۲۶ احزاب، جمعیتها، انجمن های سیاسی و صنفی، انجمن اسلامی با اقلیت‌های دینی شناخته شده آزاداند مشروط به اینکه اصول استقلال و آزادی وحدت ملی، موازین اسلامی اساس جمهوری اسلامی را نقض نکنند.

 

رضا زاده با بیان اینکه هیچ کس را نمیتوان از شرکت در انتخابات منع کرد یا به شرکت در آن مجبور ساخت، گفت: در اصل ۵۶ قانون اساسی می فرماید حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و او انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است، هیچکس نمی تواند این حق الهی را از انسان سلب کند و یا در خدمت منافع فرد با گروهی خاص قرار دهد.

 

وی با بیان اینکه در قانون اساسی ما هم اسلامیت و هم جمهوریت و رأی مردم تعیین کننده است، افزود: در چشم انداز برنامه بیست ساله پیشبینی شده که ما در ۱۴۰۴ به قدرت برتر منطقه و الگویی برای کشورهای منطقه تبدیل بشویم.

 

رضازاده بیان کرد: یکی از مبانی الگو بودن ما، مردم سالاری دینی و جمهوری اسلامی است مقام معظم رهبری چند روز پیش فرمودند که اگر جمهوریت و رأی مردم نبود جمهوری اسلامی هم نبود، لذا رأی مردم و انتخاب مردم برای ما ارزش دارد و ما باید به جمهوریت هم  توجه کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه گرایشی در کشور ما اعتقاد با صبغه بیشتر به اسلامیت نظام دارد، گفت: در سی و چهار انتخابات گذشته هم رأی مردم تعیین کننده بوده از این جهت خداوند را شاکریم، میانگین حضور و مشارکت مردم در ۳۴ انتخابات، حدود ۶۷.۷ درصد بوده و این میزان مشارکت در دنیا کم نظیر است.

 

رضا زاده گفت: برخی از کشورها اساسا انتخابات ندارند و برخی از کشورها انتخابات صوری دارند بنابراین از جهتی هم امروز قدرت کشورها یا اقتدار ملی و امنیت کشورها، صرفا با قدرت نظامی و  تجهیزات نظامی و نیروی مسلح نیست در کنار همه قدرت سخت، یک قدرت نرم یعنی حضور و مشارکت و پشتیبانی مردم از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری تاکید بر مشارکت حداکثری مردم دارند و می‌فرماید حتی اگر نسبت به من هم نظر مخالف دارید یا نسبت به نظام هم نظر مخالف دارید به خاطر کشور رأی بدید به خاطر امنیت و ابهت و اقتدار کشور مشارکت داشته باشید و مردم هم مشارکت قابل توجهی میکنند.

 

رضا زاده افزود: احزاب و رسانه ها نهادهای اعلای جامعه مدنی هستید و در این نشست می‌خواهیم هم اندیشی کنیم که در مدت باقیمانده چکار کنیم که این مشارکت هرچه بیشتر بالا رود وگرنه ما دغدغه مشارکت پایین واقعا نداریم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد