یادداشت/سید علا الدین حیدری

امام خمینی (ره) رهبری امت گرا ، فقیهی وحدت مدار "

سرویس: سیاسیکد خبر: 301800|09:35 - 1403/03/15
نسخه چاپی
امام خمینی (ره) رهبری امت گرا ، فقیهی وحدت مدار "
اما در دل این همه چالش و شرایط سخت ، جریانی در دنیای اسلام متولد شد که نامش را بیداری اسلامی نامیدند.

به گزارش هزارماسوله ،

انقلاب اسلامی ایران را می توان موثرترین حرکت و نهضت بیداری قرن بیستم در جهان اسلام دانست که توانست با تاثیر بر لایه های اجتماعی دو تغییر را همزمان در جامعه ایجاد کند .
اول ساختار فکری جامعه را همسو با آرمانهایش تغییر  و دوم همسوی با نفوذ فکری در جامعه ، ساختار سیاسی را نیز متناسب با آرمانهایش تحول ببخشد .
وضعیت قرن بیستم را می توان چنین به تصویر کشید ، جهانی سراسر چالش ، پر از تضادهای فکری و سیاسی ، دو قطبی های قدرت ، سرشار از اختلاف و رکود که آبستن جریانی بنام بیداری اسلامی شد .
جهان اسلام بعنوان قطعه بزرگی از پازل جهان ، بی نصیب از فراز و فرودها نبود.
جهان اسلام متاثر از استعمار و استثمار ابرقدرتها دچار نابسامانیها و مشکلات فراوانی بود .
اما در دل این همه چالش و شرایط سخت ، جریانی در دنیای اسلام متولد شد که نامش را بیداری اسلامی نامیدند.
بیداری اسلامی سیر تکامل خود را طی و به بلوغ و تکامل لازم رسید که می توان گفت اولین فرزند و زایش موفق جریان بیداری اسلامی در جهان اسلام (تشیع و تسنن) نهضت انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) بود . حرکتی که ظرف مدت ۱۵ سال مبارزه فکری و انقلابی توانست بنیاد حکومتی قدرتمند با تنومندی نظامی و مالی را بر کَنَد.
فارغ از بررسی ابعاد مختلف انقلاب و رهبری موفق حضرت امام ، از منظر بنده بعنوان یک اهل سنت ایرانی رهرو وحدت اسلامی ، بُعد وحدتی و همگرایی اسلامی از منظر حضرت امام برایم ارزشمند ، بسیارمهم و قابل توجه است .
امام خمینی(ره) یک رهبر امت گرا با فهم بالای سیاسی بودند که افق جهان اسلام را در همه مسیر سیاسی و دینی خود می دیدند . رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران هیچوقت انقلاب را در حصار یک مذهب یا یک منطقه جغرافیایی و یا طیف خاصی محدود نکردند بلکه همیشه انقلاب اسلامی را در جهان اسلام و بعنوان شمع نوربخش و مایه حرکت امت اسلامی می دیدند. 
امام راحل می فرماید: 
" بارها گفته ام که در اسلام، نژاد و زبان و ملیت و سرزمین، اهمیتی ندارد و همه مسلمانان –چه سنّی و چه شیعه – یک نیروی واحد و قدرتمند و در مزایا و حقوق اسلامی با هم برابرند.در اسلام، سنّی و شیعه یا کُرد و فارس وجود ندارد. همه با هم برادر هستند. (کلمات قصار. پندها و اندرزهایی از کلام امام خمینی، ص ۱۳۳)‏ "
نگاه حضرت امام نگاهی جهانشمول و امت گرایانه به انقلاب اسلامی بوده و این رویکرد را هم در همه سطوح داشته اند .
دفاع از ملت های تحت ستم ، حمایت از فلسطین مظلوم ، همنوایی با آزادیخواهان و حامی نهضت های اسلامی در جهان اسلام نمونه هایی عینی از امت گرایی از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) می باشد . 
امام راحل معتقد به این مسئله بودند که قدرت و رمز شکوفایی تمدن اسلامی در یکپارچگی و امت گرایی جهان اسلام است یعنی ملت های مسلمان باید خود را بدور از تفرقه در کنار هم ببینند تا به آن نقطه اوج و تعالی برسند.
اسناد منتشر شده ساواک حاکی از این مسئله است که حضرت امام از سال های آغازین مبارزه در مسیر وحدت اسلامی و تاکید بر همدلی مسلمانان کوشیده اند . سند منتشر شده گویای این واقعیت است که امام خمینی در سالهای ۴۲ و ۴۳ به روحانیون اهل تشیع توصیه اکید فرموده اند که از تفرقه و توهین به اهل سنت بپرهیزند . این سند تایید کننده رویکرد وحدتی حضرت امام از سالها قبل از پیروزی انقلاب بوده و ادعای تفرقه افکنان را باطل می کند .
اسناد مختلفی از قبل از پیروزی انقلاب حاوی نگاه و نظر برادری امام در میان امت اسلامی بوده است .
با پیروزی انقلاب اسلامی و در آغازین روزهای این پیروزی امام بارها بر وحدت میان شیعه و سنی و دوری از هرگونه اختلاف تاکید داشته اند. ایشان در بیانات مختلفی و در طول سالهای بعد ، بر این برادری و نقش وحدت در قوام و دوام امت اسلامی تاکید داشته و بر آن صحّه گذاشته اند .
روز قدس یادگار ارزشمند امام خمینی (ره) در تحکیم وحدت اسلامی و یکدلی جهان اسلام است .
حمایتهای این بزرگمرد از مسلمانان سنی مذهب در جهان اسلام، گواهی صادق بر تفکر وحدت مدار امام خمینی (ره) می باشد که باید آنرا هم پاسداشت و هم بر ادامه راهش همت گماشت.
ما اهل سنت ایران مفتخریم که بعد از رحلت حضرت امام خمینی (ره) رهبری نظام در دست شخصیتی فرهیخته ، فقیهی وحدت مدار و عالمی عامل مانند حضرت آیت الله خامنه ای ( مدظله العالی ) می باشد که ادامه دهنده راه امام و مصمم بر وحدت جهان اسلام هستند.
فتوای تاریخی رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرام بودن توهین به مقدسات اهل سنت شتاب دهنده وحدت و باطل کننده هجویات تفرقه افکنان بود که برای جهان اسلام یک نقطه عطف به حساب می آید .
۱۴ خرداد سالروز رحلت امام خمینی (ره) بر مسلمانان جهان تسلیت باد .
✍ سید علاءالدین حیدری
فعال مدنی کردِ اهل سنت
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد