دیابت بیماری کشنده و هزینه بر/نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود بی خبرند

سرویس: اجتماعیکد خبر: 295285|22:03 - 1395/08/24
نسخه چاپی
دیابت بیماری کشنده و هزینه بر/نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود بی خبرند
دیابت یکی از بیماری های غیرواگیر و از عوامل خطر ساز بیماری های قلبی عروقی است که تعداد زیادی از افراد جامعه به آن مبتلا هستند، این بیماری هزینه بر است و متاسفانه نیمی از مبتلایان نیز از بیماری خود خبر ندارند.

به گزارشهزار ماسوله، به نقل از ایرنا؛ دیابت یک اختلال در سوخت و ساز (متابولیسم) بدن است که در آن یا انسولین به مقدار کافی در بدن وجود ندارد و یا انسولین موجود قادر نیست تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد و در نتیجه به علت وجود مقاومت در برابر آن، قند خون بالا می‌رود.


دیابت شایع‏ترین بیماری مزمن و غیرواگیر در جهان است. این بیماری هنگامی به وجود می‏آید که بدن توانایی تولید انسولین کافی را نداشته باشد و یا نتواند از انسولین استفاده کند. انسولین هورمونی است که توسط غده پانکراس (لوزالمعده) تولید می‏شود و سلول‏های بدن را قادر می‏سازد تا گلوکز (قند) خون را دریافت و برای تولید انرژی استفاده کنند.


اختلال در تولید یا عملکرد انسولین و یا هر دو باعث افزایش گلوکز (قند) خون شده و در نهایت باعث آسیب رساندن به بدن و ناتوانی اعضا و بافت‏های مختلف می‏شود. اکنون تعداد زیادی از افراد جامعه به این بیماری مبتلا هستند اما متاسفانه نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود آگاه نیستند.


14 نوامبر (24آبان ماه) هر سال به نام روز جهانی دیابت خوانده می‌شود. هر سال شعار خاصی برای این روز در نظر گرفته می‌شود که شعار امسال 'چشم ها به دیابت' است.

 

** تقسم بندی دیابت به 2نوع

 

دیابت دو نوع دارد؛ دیابت نوع 1 که بیشتر در کودکان و جوانان دیده می شود و در اثر کمبود انسولین است و دیابت نوع 2 که بیشتر در افراد بالای 30 سال مشاهده می شود و در اثر مقاومت سلول های بدن نسبت به انسولین است.


شایع ترین علایم این بیماری عبارتند از پُرنوشی، پُرادراری، پُرخوری، کاهش شدید وزن، خستگی و ضعف، رنگ پریدگی، گزگز دست و پا، تاخیر در بهبود زخم ها و تاری دید.

 

** افراد در معرض خطر

 

افرادی که سابقه ابتلا به دیابت در افراد درجه یک فامیل دارند، افراد چاق و یا دارای اضافه وزن، افرادی که فشارخون بالای 140 روی 90 دارند، زنانی که سابقه دیابت حاملگی دارند، زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و افراد کم تحرک بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

 

** پیشگیری از دیابت نوع دو


داشتن رژیم غذایی مناسب، ترک سیگار، کنترل به موقع قند خون و پرهیز از زندگی کم تحرک علاوه بر اینکه در پیشگیری از این بیماری کمک کننده است، در افرادی که مبتلا به دیابت هستند نیز به کنترل بهتر خون و جلوگیری از عوارض آن نقش موثری دارد.

 

** دیابت سالانه عامل مستقیم 5میلیون مرگ است


مسوول بیماری های غیر واگیر معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به مناسبت هفته جهانی دیابتبا بیان اینکه دیابت ملیتوس (قندی) یکی از شایع ترین بیماری های غیرواگیر در جهان است گفت: این بیماری چهارمین یا پنجمین علت مرگ در اکثر کشورهای با درآمد بالا (توسعه یافته) است.


دکتر ویدا صنیعی افزود: در کشورهایی که از نظر اقتصادی در حال توسعه هستند شواهد علمی مبنی بر اپیدمی این بیماری وجود دارد. علاوه بر دیابت، اختلال تحمل گلوکز نیز یکی از معضلات بزرگ در زمینه سلامت است که مبتلایان به اختلال تحمل گلوکز بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی هستند.


او با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان به دیابت در گروه سنی20 تا 79 سال درسال 2015بیش از 415میلیون نفر در جهان بوده است افزود: پیش بینی می شود این تعداد تا سال 2040از مرز426 میلیون نفر بگذرد.


وی اظهار کرد: همچنین تعداد مبتلایان به دیابت نوع 1و نوع 2 در همه کشورهای جهان در حال افزایش است و متاسفانه بیش از 75درصد بیماران در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می کنند.


وی گفت: بیش از سه چهارم مبتلایان به دیابت در سنین 20 تا64سال هستند و نیمی از مبتلایان به دیابت در حدود ( 193میلیون نفر) از بیماری خود بی خبرند.


وی با اشاره به اینکه دیابت سالانه عامل مستقیم پنج میلیون مرگ بوده است، افزود: در هر 6 ثانیه، یک نفر از براثر دیابت جان خود را از دست می دهند که در سال 2015یک نفر از هر 11فرد بالغ در جهان مبتلا به دیابت بوده است.


او در ادامه گفت: تا سال 2040یک نفر از هر 10فرد بالغ مبتلا به دیابت خواهد بود و بیش از نیم میلیون کودک و نوجوان کمتر از 14سال در جهان مبتلا به دیابت تیپ یک هستند.


مسوول بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه در خصوص هزینه های بهداشتی دیابت گفت: هزینه های بهداشتی درمانی ناشی از دیابت در سال2015 حداقل 637 میلیارد دلار بوده است که 12درصد کل هزینه مراقبت های بهداشتی در جهان صرف بیماری دیابت می شود.


دکتر صنیعی اظهار کرد: دیابت و عوارض آن در اغلب کشورها یکی از علل اصلی مرگ زود هنگام و عوارض قلبی -عروقی یکی از علل اصلی مرگ در مبتلایان به دیابت است و در برخی ازکشورها مسوول بیش از 50درصد مرگ ها محسوب می شود.

 

** دیابت بیماری هزینه بر


کارشناس دیابت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در خصوص بیماری دیابت در ایران گفت: برآورد تعداد کل بیماران دیابتی در جمعیت 20 تا79سال در ایران در سال2015 تقریبا چهار میلیون و 600 هزار نفر بوده که در همان سال شیوع دیابت نیز 8.5درصد بوده است.


علی کریمی افزود: طبق مطالعه ای که در سال2011 انجام شد، هزینه کلی دیابت تیپ 2 در ایران 3.78میلیارد دلاربرآورد شد.
وی اظهار کرد: در حدود 8.69درصد کل هزینه های سلامت در ایران برای کنترل بیماران دیابتی تیپ 2مصرف می گردد.


این کارشناس دیابت در ادامه دلایل لزوم غربالگری بیماری دیابت نوع 2 از منظر سازمان بهداشت جهانی و فدراسیون جهانی دیابت را تشریح کرد و گفت: بیماری ممکن است در مدتی طولانی بدون علامت باشد، تقریبا نیمی از بیماران، از بیماری خود بی خبرند، در بسیاری از بیماران در زمان تشخیص، عوارض میکرو و اسکولار بروز کرده است، شیوع دیابت در کل جهان در حال افزایش شدید است، کنترل مطلوب قند خون، فشــارخون بالا و دیس لیپیدمی در کنترل بیماری دیابت نوع 2نقش مهمی ایفا می کنند و درمان فشــار خون بالا و دیس لیپیدمی در بیماران دیابتی از بروز بیماری قلبی و عروقی پیشگیری می کند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد