افتتاحیه استانی چهل و ششمین جشنواره بین المللی فیلم رشد در پاوه برگزار شد

سرویس: اجتماعیکد خبر: 295752|01:21 - 1395/12/01
نسخه چاپی
افتتاحیه استانی چهل و ششمین جشنواره بین المللی فیلم رشد در پاوه برگزار شد
افتتاحیه استانی چهل و ششمین جشنواره بین المللی فیلم رشد در سالن اجتماعات فرمانداری پاوه برگزار شد.

به گزارشهزار ماسوله، امام جمعه پاوه در آیین افتتاحیه چهل و ششمین جشنواره استانی فیلم رشد که در سالن جلسات فرمانداری شهرستان پاوه برگزار شد، ضمن اظهار خوشحالی به خاطر تشکیل جلسه با اهل خِرد و دانش و علم و ضمن خوش آمد گویی به مهمانان ، گفتند:  عصر حاضر عصر انقلاب علوم و دانش‌های گوناگون است. یا باید با این عصر همراهی کنیم و یا در کنار آن قرار گیریم. اگر با این عصر همراهی و همکاری کنیم، بدون بصیرت و آگاهی به مقصد نخواهیم رسید و اگر کنار بکشیم از کاروان عقب خواهیم ماند. این هم مصیبت است.

 ماموستا ملا قادر قادریسپس به نوع تبلیغ امروزی اشاره کردند و گفتند: در گذشته وسیله ابلاغ و تعلیم و تفهیم، زبان و قلم بود اما دنیای امروز دنیای دیگری است و اثر یک فیلم ۵ دقیقه‌ای به‌اندازه چند ساعت سخنرانی یک روحانی و یا خطیب، در جامعه اثرگذارتر و مفیدتر است.

امام‌جمعه پاوهدر ادامه به توجه آیین اسلام به هنر و زیبایی اشاره کردند و گفتند: دین مبین اسلام به هنر توجه خاصی دارد و خداوند تبارک‌وتعالی کارهای مهم خود را که از طریق تصویر و جسم به مردم ارائه می‌دهد، تحسین می‌کند و می‌فرماید:«ألَّذِی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍخَلَقَهُ»خدای شما کسی است همه‌چیز را منظم و مرتب و حسن و پسند خلق کرده است. پس خداوند دارد از هنر خود در ساخت مصنوعات برای ما تعریف می‌کند و کار خویش را هنرمندانه معرفی می‌نماید.

ایشاناسلام را دین محبت عنوان کردند و گفتند: اسلام بزرگ‌ترین دینی است که حب و محبت را در اعماق درون پیروان خود غرس کرده است و از صوت حسن و زیبا تجلیل نموده و پیامبر بزرگوار اسلام می‌فرمایند: قرآن را با صدای حسن و خوب بخوانید زیرا صوت زیبا در معرفی قرآن اثرگذار است.

ماموستا قادریگفتند: قاری مشهور جهان اسلام عبدالباسط سفری ۴۰ روزه به جنوب آفریقا داشته و در طی این سفر به هر شهر و روستایی که وارد می‌شد مسیحیان به همراه مسلمانان در جلسات او حضور داشتند و الفت و تعاون خیلی خوبی با مسلمانان برقرار می‌کردند و در پایان، جمعی حدود ۱۰۰ نفر از مسیحیان به دین اسلام مشرف شدند و همگی در علت پذیرش و قبول اسلام، بر این باور بودند که صوت زیبا و دل‌نشین جناب عبدالباسط پیامی را به قلب‌های آن‌ها رسانده است که آنان را بیدار نموده و ایمان آورده‌اند. پس هنر از صوت زیبا گرفته تا سایر هنرها در رشد و تعالی انسان مؤثر و اثرگذار است.

 امام‌جمعه پاوهبه رسانه‌های تصویری هادف اشاره کردند و گفتند: برنامه‌های تصویری و هدفمند تحت هر عنوانی به شرطی که هدف از نشر آن، آرامش و بصیرت انسان و اصلاح دانش آموزان و دوری از اعتیاد و فساد و بی‌اخلاقی باشد، جای تقدیر است و باید دست سازندگان آن‌ها را بوسید.

 ایشاندر ادامه به تأثیرات یک فیلم خوب اشاره کردند و گفتند: ما باید از فیلم‌هایی استفاده کنیم که غافلان را بیدار و به بیداران بصیرت بدهد. چنین فیلم و برنامه‌ای شایسته تقدیر است و باید به سازندگان آن خسته نباشید گفت.

ماموستا قادریبابیان اینکه کارهای هنری باید عاری از افراط‌وتفریط باشد، گفتند: کارهای هنری و فنی اگر عاری از افراط‌وتفریط و ابتذال باشند حسن و پسند هستند. باید بیدارباشیم و متفکرانه به خلق آثار هنری بپردازیم. امروز موقعیت ما و سیاست کشورمان در دنیا موقعیتی خاص است. ما باید حافظ این موقعیت باشیم و از ابتذال پرهیز نماییم.

ایشاندر پایان عنوان کردند: امروزه ماهواره و فضاهای مجازی دارند نقش خود را به شیوه‌ای دیگر تبلیغ می‌کنند و جامعه را به‌سوی ابتذال می‌کشانند. ما باید هوشیار باشیم و از کاروان علم اگر پیشی نمی‌گیریم عقب هم نیفتیم و مراقب دین و ملیت و وطن و آرامش مملکت خود باشیم.

معاونت آموزش ابتدایی مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه نیز جشنواره فیلم رشد را یکی از عظیم ترین جشنواره های کشور عنوان کرد که طی مدت فعالیت خود توانسته است در مسیر رسالت اصلی خود که همانا انتقال مفاهیم عالی تعلیم و تربیت به دانش آموزان است، گامی موثر بردارد.

دکتر بالاگبری با بیان اینکه در اسناد تحول آموزش و پرورش برای استفاده از برنامه فیلم تاکید شده، افزود: با اجرایی شدن اسناد تحول آموزش و پرورش و سند برنامه ملی درسی، این اسناد بر استفاده از رسانه های گوناگون به خصوص رسانه تاثیرگذار فیلم تاکید ویژه ای نموده اند، که در این میان جشنواره فیلم رشد وضعیت بسیار ارزشمندی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: تربیت دانش آموزان خلاق و متفکر در گرو بهره مندی شایسته از ظرفیت ها و قابلیت های رسانه ای است که هر کدام در امر آموزش و شکل گیری شخصیت دانش آموزان نقش ارزشمندی را ایفا نموده است. در این میان فیلم به عنوان یکی از جذاب ترین رسانه های تاثیرگذار جایگاه ویژه ای را در آموزش و پرورش رسمی و غیر رسمی بر عهده دارد.

معاون مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه ضمن بیان تاریخچه ای از فیلم رشد به برگزاری افتتاحیه استانی این جشنواره در چهل و ششمین دوره آن در پاوه اشاره کرد و شناسایی و انتخاب فیلم های علمی - آموزشی از سراسر جهان را از اهداف آن برشمرد.

وی بهره گیری از توانمندی های صنعت سینما در آموزش و پرورش و نقش آن در یاددهی - یادگیری، تاثیرات جشنواره بر کودکان، ارتقاء فیلم های آموزشی و تربیتی در سطح کشور و تشویق به ساخت فیلم های آموزشی و تربیتی، آگاهی از تحولات و نوآوری های جهان، توسعه فرهنگ بکارگیری فیلم آموزشی در فرایند برنامه درسی را از دیگر از اهداف این جشنواره عنوان کرد.

دکتر بالاگبری در خاتمه افزود: جشنواره بین المللی فیلم رشد با فراهم نمودن امکان تبادل فرهنگی و هنری بین کشورهای مختلف جهان با ایران اسلامی شامل 820 فیلم ایرانی و 224 فیلم خارجی است که به مدت 5 روز در سراسر کشور برای دانش آموزان به نمایش گذاشته می شود.

معاون فرماندار نیز با بیان اینکه سن آسیب های اجتماعی پایین آمده است در سخنان کوتاهی ابراز امیدواری نمود که بصورت عملی و کاربردی بتوانیم نتایج و بازخورد این جشنواره را در دانش آموزان و اولیاء آنها ببینیم.

سیدنجیب میرانی همچنین یادآوری نمود که برای دست یابی به نتایج بهتر از این جشنواره باید بستر لازم از استفاده این فیلم ها در مدارس فراهم شود و امکانات مورد نیاز برای نمایش این فیلم ها بصورت عادلانه در سطح مدارس توزیع شود.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان پاوه نیز ضمن تقدیر و خیرمقدم از حضور مهمانان، در ابتدای مراسم گفت: همه ما اذعان داریم که جهد و جهاد گذشته باعث شده تا امروز تکیه گاه مناسبی داشته باشیم و گذشته را به عنوان چراغ راه آینده خود داریم.

مختار برزگرفرد با بیان اینکه داستان دست به دست شدن مشعل نور و دانش و سیر تعلیم و تربیت در منطقه اورامانات زیبا و پرنور بوده اما همچون طبیعت بکر آن در گذر زمان مستور است، به تاریخچه آموزش و پرورش در اورامانات پرداخت و اظهار کرد: از سال 1280 در شهرستان پاوه مکتب خانه داشته ایم و اولین مدرسه به سبک جدید نیز در سال 1305 به اسم شاهپور ساخته شد که بعدا به نام سعدی تغییر نام یافت. همچنین تا سال 1310 از مجموع 29 مدرسه استان تعداد سه مدرسه در منطقه اورامانات دایر بوده است.

وی گفت: دنیای امروز دوران عصر انفجار اطلاعات و ارتباطات و موج سوم است و به قول مجریان جشنواره فیلم رشد امروز روز دانش است در آینه تصویر، که براساس تحقیقات مهمترین دستاورد آن را در تغییر جهان بینی دانش آموزان دانسته اند.

مدیر آموزش و پرورش پاوه با بیان اینکه 75 درصد یادگیری ها از طریق تصویر محقق می شود، اظهار کرد: یادگیری دانش آموزان یعنی مفاهیم در قالب تصویر و بر این اساس فیلم رشد زمان یادگیری را کاهش داده، کارایی معلم را افزایش و ادراک و مباحثه دانش آموزان را ارتقاء می دهد و برهمین اساس است که یکی از جلوه های هنر آموزش تصویر و فیلم است.

مختار برزگرفرد شهرستان پاوه را میزبان افتتاح استانی چهل و ششمین جشنواره فیلم رشد عنوان کرد و در خاتمه افزود: این جشنواره تا 5 اسفند در مدارس شهرستان با اولویت مدارس روستایی ادامه دارد و امیدواریم در پایان بتوانیم جهان بینی ذهنی دانش آموزان را به جهان بینی تصویری تغییر دهیم.

گفتنی است در انتهای مراسم فیلم نفس از مجموعه فیلم های جشنواره بین المللی فیلم رشد در سالن به نمایش گذاشته شد که مورد توجه حضار قرار گرفت. همچنین در ابتدای مراسم فریدون طاهرپور معاونت پشتیبانی اداره آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت نمود و در بخش دیگری از مراسم سیدرحمان محمودی دو قطعه شعر از اشعار خود را به زیبایی هرچه تمام تر ارائه نمود که با تشویق حضار همراه گردید.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد