دكتر حاتمي مطرح كرد:

بيماري تب برفكي دام ها، تنها در چند روستاي پاوه مشاهده شده است/دام هاي اين شهرستان واكسينه شده اند

سرویس: صرفا جهت اطلاعکد خبر: 294174|01:29 - 1395/01/22
نسخه چاپی
بيماري تب برفكي دام ها، تنها در چند روستاي پاوه مشاهده شده است/دام هاي اين شهرستان واكسينه شده اند
رئيس دامپزشكي شهرستان پاوه گفت: به علت قاچاق دام و تردد و جابجایی های غیر مجاز دام در سطح شهرستان و یا از نقاط آلودگیها به این بیماری به نقطه هایی از روستاهای پاوه ، این بیماری خود را نشان داده است.

به گزارشهزار ماسوله، تب برفکی یک بیماری عفونی و دارای واگیری بالا در دامها می باشد. این بیماری، نشخوار کنندگان اهلی مانند گاو، گاومیش، گوسفند، بز و نیز نشخوار کنندگان وحشی از جمله آهو، گوزن و گراز را مبتلا میکند.

 

تب برفکی بعنوان مهمترین بیماری واگیر دامها محسوب گردیده و باعث مرگ و میر در دامهای جوان و بروز خسارات اقتصادی سنگین به دامداریها می گردد.

 

با شیوع این بیماری در بین دام های شهرستان های اطراف ، به نوعی نگرانی زیادی در بین دامداران شهرستان پاوه به وجود امده است.

 

رئیس دامپزشکی شهرستان پاوه در گفتگویی با خبرنگار ما در خصوص وجود بیماری تب برفکی در این شهرستان اظهار داشت: بیماری تب برفکی یا FMD  از بیماریهای ویروسی خاص دامی بوده که از بیماریهای خاص مشترک بین انسان و حیوان نبود و هیچ ربطی به سلامتی انسان ندارد.

 

دکتر حاتمی افزود: این بیماری در سطح کشور و در منطقه به صورت بومی تلقی می شود و هرساله به شکل و شمایل جدیدی در دام ها پدیدار می گردد.

 

وی گفت: در شهرستان پاوه با انجام واکسیناسیون هایی به صورت کامل در جمعیت دامی گوسفند، بز، گاو و گوساله در تمامیروستاهای شهرستان پاوه در پاییز سال 94 ، این بیماری را در دام های ثابت شهرستان نداشته ایم و یا اگر بوده است به صورت خفیف وجود داشته است.

 

دکتر حاتمی خاطر نشان کرد: به علت قاچاق دام و تردد و جابجایی های غیر مجاز دام در سطح شهرستان و یا از نقاط آلودگیها به این بیماری به نقطه هایی از روستاهای پاوه ، این بیماری خود را نشان داده است.

 

وی با بیان اینکه این بیماری قبال کنترل و درمان است افزود: در این زمان نیز دامپزشکان تحت امر در شهرستان پاوه ، با دارو و درمان این بیماری را کنترل خواهند کرد.

 

وی عدم مدیریت صحیح در دامداری و پیشگیری از این بیماری را توسط دامداران از عوامل مهم در منجر شدن دام ها به بیماری تب برفکی بیان کرد و گفت: وارد کردن دام ها در کشورهای همسایه و بدون مجوز، به شیوع این بیماری در کشور دامن خواهد زد.

 

وی جلوگیری از جابجایی دام ها را توسط دستگاههای ذیصلاح خواستار شد و گفت: جلوگیری در جابجایی دام، رعایت کردن مردم و دامداران در چلوگیری از شیوع بیماری و مبارزه با قاچاق دام می تواند در کنترل بیماری موثر واقع شود.

 

رئیس دامپزشکی شهرستان پاوه با بیان اینکه این اداره هر ساله هماهنگ با کشور اقدام به پیشگیری از بیماری تب برفکی دام می کند گفت: این بیماری با اینکه در چهار روستای ساتیاری، کمدره، دشه و هیروی مشاهده شده است ،جای هیچ گونه نگرانی نیست چرا که قابل کنترل و درمان می باشد.

 

يكي از دامداران روستاي دشه پاوه نيز در گفتگويي با خبرنگار ما اظهار كرد: اين بيماري به صورت ندرت در اين روستا مشاهده شده است.

 

وي افزود: هر ساله اداره دامپزشكي شهرستان پاوه نسبت به واكسينه كردن دام هاي اين روستا اقدام خواهد كرد و باعث جلوگيري از شيوع اين بيماري در اين زمان خواهد شد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد