در گفت‌وگو با ايرج نديمی عضو كميسيون اقتصادی مجلس مطرح شد

تحريم اقتصادی ايران از جنس دشمنی

سرویس: تازه های خبریکد خبر: 30079|09:32 - 1392/04/12
نسخه چاپی
به هر حال نمي‌توان گفت تحريم‌ها هيچ تاثيري بر كشور نداشته‌اند اما با اين وجود آنطور هم نيست كه اين تحريم‌هاي ظالمانه كشور را فلج كرده باشند. از سوي ديگر ما نبايد فكر كنيم كه اين تحريم‌ها فقط براي ايران مضر بوده‌است. بلكه تحريم‌ها به نوعي ثبات اقتصادي و سياسي جهان را بر هم مي‌زنند. يكي از اصلي‌ترين اولويت‌هاي روابط بين‌الملل حفظ و نگهداشت صلح است.
هزار ماسوله به نقل از شفاف:  تحريم‌هايي اقتصادي‌‌ كه كشورهاي اروپايي به همراهي آمريكا بر كشورمان اعمال كرده‌اند مدت بسياري است كه محل بحث بسياري از كارشناسان است. سردمداران كشورهاي اروپايي و آمريكايي مي‌گويند كه اين تحريم‌ها اثرگذار بوده است. در داخل اما با اقداماتي كه انجام شده است آثار اين تحريم‌ها كم و بيش دفع شده‌اند اما هنوز نشانه‌هايي از آن در گوشه و كنار اقتصاد مشاهده مي‌شود.
 
در اين ميان صحبت‌هايي درخصوص تعامل با ديگر كشورها و كاهش فشار تحريم‌ها شنيده شده‌است. به هر روي اما اين تحريم‌ها آثاري بين‌المللي و منطقه‌اي هم داشته‌اند. براي بررسي اين تحريم‌ها، آثار، جنس و آينده تحريم با ايرج نديمي، عضو كميسيون اقتصادي مجلس گفت‌وگو كرده‌ايم.
 
 
آقاي نديمي آمريكا تحريم‌هاي تازه‌اي را به كشور تحميل كرده است و آنطور كه گفته مي‌شود اين تحريم‌ها به شكل ظالمانه‌اي به اجرا در آمده‌اند. شما جنس اين تحريم‌ها را چه مي‌دانيد و نتيجه‌ آن چيست؟
 
 
جنس اين تحريم‌ها چيزي جز دشمني‌ نيست. آنها مسائلي نظير مسئله هسته‌اي را تنها دستمايه‌اي قرار داده‌اند تا بتوانند با ايران دشمني كنند و از همين‌رو جنس اين تحريم‌ها را چيزي جز دشمني نمي‌دانم. به هر حال تحريم هم براي خود تعريفي دارد. اقدامات و دشمني‌هايي كه آنها اعمال مي‌كنند اسم تحريم به خود گرفته‌اند.
 
 
آثار اين تحريم‌ها چيست؟
 
 
به هر حال نمي‌توان گفت تحريم‌ها هيچ تاثيري بر كشور نداشته‌اند اما با اين وجود آنطور هم نيست كه اين تحريم‌هاي ظالمانه كشور را فلج كرده باشند. از سوي ديگر ما نبايد فكر كنيم كه اين تحريم‌ها فقط براي ايران مضر بوده‌است. بلكه تحريم‌ها به نوعي ثبات اقتصادي و سياسي جهان را بر هم مي‌زنند. يكي از اصلي‌ترين اولويت‌هاي روابط بين‌الملل حفظ و نگهداشت صلح است. وقتي روابط تجاري دو كشور يا چند كشور با چالش روبه‌رو ميشود صلح منطقه و جهان خدشه دار مي‌شود. آمريكا با تحريم‌هايي كه اعمال كرده و راه روابط تجاري را براي جهان به دشواري كشانده خود عاملي براي برهم زدن نظم و ثبات جهاني به حساب مي‌آيد. يعني ايجاد صلح و دموكراسي از سوي آمريكا ادعاي بي‌جا بيشتر نيست. زيرا اين تحريم‌ها به دليل زير سوال بردن روابط تجاري خود اصلي‌ترين دليل بي‌ثباتي در روابط سياسي بين‌المللي است.
 
 
با توجه به صحبت‌هاي شما براي رفع اين تحريم‌ها چه كاري مي‌توان كرد؟
 
 
در كنار موضوع تحريم‌ها و رفع كامل آن موضوعي نظير تبديل تحريم به فرصت مطرح مي‌شود. همانطور كه ما بايد براي رفع تحريم‌ها تلاش كنيم بايد به تبديل اين معضل به فرصت هم فكر كنيم. چنانچه تاكنون هم چنين كرده‌ايم. صنعت خودروسازي ما يك روز تمام قطعاتش وارداتي بود اما تحريم‌ها و چنين مسائلي ما را به جايي رساند كه اكنون بخش اعظمي از قطعات خودرو را در كشور مي‌سازيم به كشور ديگري وابستگي نداريم. چنين كاري تبديل تهديد به فرصت است و ما نياز به يك مديريت عقلاني، اعتدالي و دورانديش داريم تا بتوانيم اين فرصت‌ها را ايجاد كنيم.
 
 
 
از سوي ديگر اينطور هم نيست كه بگوييم ما بدون دنيا مي‌خواهيم زندگي كنيم و ديگر كشورها و روابط با آنها براي ما اهميت ندارد. ثبات منطقه‌اي و بين‌المللي براي ما مهم است و ما براي رسيدن به چنين هدفي بايد فشار تحريم‌ها را از راه مذاكره و تعقل حل كنيم. بنابراين ما از يك سو بايد تحريم‌ها را مديريت داخلي كنيم و فرصت‌سازي صورت دهيم و از سوي ديگر در طول سال‌هاي آينده فشار تحريم‌ها را كم كنيم و يا به كلي آنها را رفع كنيم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد